Onderzoek naar klachtbehandeling in het jeugddomein
Ik bracht met mijn team knelpunten bij klachtbehandeling in de jeugdzorg in kaart en ontwikkelde in co-creatie met jongeren, ouders en professionals oplossingen om het afhandelen van klachten toegankelijker te maken. Ik ontwierp een praatplaat om dit ingewikkelde proces met jongeren, ouders en professionals te doorlopen die vastliepen in dit systeem.
Opdrachtgevers
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en ministerie van Justitie en Veiligheid
Datum
16/01/2025 - heden
Rol
Projectleider, onderzoeker en ontwerper
Inzet van ontwerp
Het indienen van klachten over jeugdzorg is enorm ingewikkeld. Ik ontwierp daarom deze praatplaat op basis van bureaustudie en gesprekken met experts op het gebied van klachtbehandeling onder de Jeugdwet en Wmo. We gebruikten de visualisatie van dit systeem als gespreksleidraad om casussen van jongeren, ouders en professionals die hierin vastliepen te behandelen.
Resultaten
We ontworpen met betrokkenen oplossingen om de problemen in klachtbehandeling te verhelpen. Onze inzichten brachten we samen in een visueel aantrekkelijk onderzoeksrapport.
Praatplaat ‘Hoe dien je een klacht in over jeugdzorg?’
Het volledige onderzoeksrapport, inclusief praatplaat, is nog niet gepubliceerd en daarom nog niet beschikbaar.